Silvestr je za námi, na Nový rok ležíme doma s kocovinou a přemýšlíme nad tím, kolik jsme za svátky přibrali a jaký nezdravý životní styl jsme vedli. Zjistíme, že kila máme nahoře, chceme začít hubnout, přestat pít a kouřit. To jsou nejčastější předsevzetí, která si spousta lidí dává každý rok. Podle odborníků mají podobná předsevzetí smysl, zároveň ale upozorňují, že by se člověk neměl přeceňovat.

Když si dáme nějaká předsevzetí, chceme je většinou dodržovat na sto procent. Pokud se nám to nedaří, tak je vzdáme a vyčítáme si, že jsme to nedokázali. Nedáme si žádný prostor k tomu se zlepšovat, protože chceme všechno hned nebo vůbec. Průměrně nám předsevzetí vydrží dva týdny.

Nejčastějším předsevzetím je hubnutí

Častým předsevzetím bývá to, že se lidé rozhodnou zhubnout. Důležité je, aby si člověk především uvědomil, že má nějaký problém a chce ho řešit. „Vždy je potřeba začít u sebe. Pokud si člověk přizná, že si za svou váhu může sám, o Vánocích se přejídal a nechce se mu cvičit, tak pak je na nejlepší cestě s tím něco udělat. Ale pokud si člověk nepřipustí, že problém je v něm, tak se to nikdy nepodaří,“ upozorňuje MUDr. Petra Trojanová, Ph.D. z Lékařského centra zdraví a estetické péče, která se právě léčbou lidí s obezitou a nadváhou zabývá.

Reálné cíle

Podle odborníků je důležité si nastavit dosažitelné cíle. Jen tak lze vytrvat a nebýt frustrován neúspěchem. Lidé mají totiž často nereálné představy a chtějí po sobě ihned stoprocentní úspěch. Neměli by, být ale na sebe tak přísní. Protože i úbytek dvou kil za měsíc úspěchem je. Navíc pokud člověk zhubne pět až deset procent původní váhy, tak se to projeví pozitivně na jeho zdraví. Důležité je ale změnit jídelníček a do svého denního režimu také zařadit ovoce, zeleninu a pohyb.

Změna jídelníčku

Na jídelníček upozorňují i odborníci. „Návyky vychází z dětství. Pokud se dítě odměňuje laskominou, tak mu to zůstává až do dospělosti. Pak to může vést postupně až k nadváze a obezitě. A tady už mluvíme o nemoci, která je stejná jako každá jiná závislost. V současné době se ale dá léčit například léky na předpis, které umí s těmito návyky a chutěmi bojovat,“ dodává Trojanová, která spolupracuje s projektem Nebudu obézní.

Motivace

Lidé by měli změny provádět průběžně a zachovat si motivaci, která je v celém procesu tou nejdůležitější. Udržujte si svou motivaci vědomím, že nikdo není dokonalý. Nevyčítejte si malá selhání, která se zkrátka v životě dějí. Nesmí vás však strhnout k selhání celkovému a návratu ke starému životnímu stylu. Potom by celé předsevzetí nemělo vůbec žádný smysl.