Jídlo a pohyb

Pokud se vám podaří potlačit chutě a omezit hlad, máte větší šanci zhubnout a váhu si udržet. Je však nutné zapojit přiměřený pohyb. Nemusíte hned začít běhat dlouhé vzdálenosti nebo jinak intenzivně sportovat. Taková zátěž bývá většinou nezvladatelná a vyvolává silnější hlad. Ze začátku stačí například statické cviky s vlastní vahou nebo ujít každý týden o něco větší vzdálenost. Stejně tak je potřeba se zaměřit i na složení potravy.

Zásady správného stravování

Jezte pravidelně

Ideálně 3-5x denně.

Snídejte

První jídlo snězte do hodiny po probuzení.

Nejezte v posteli

Poslední jídlo jezte nejpozději 3 hodiny před spánkem.

Nejezte velké porce

Jídla přijímejte s 2-3 hodinovým rozestupem.

Mějte režim

Snažte se dodržovat pravidelné časy jednotlivých jídel.

Dbejte na složení

Správný jídelníček by měl obsahovat vyvážený poměr jednotlivých živin – sacharidů, tuků a bílkovin, není vhodné žádný zdroj vynechávat.

Vybírejte si

Zaměřte se na pestrý výběr potravin.

Pozor na cukr a sůl

Omezujte přísun jednoduchého cukru a soli.

Jak na správný pohyb

Vyhraďte si čas

Dvacet minut denně pro začátek stačí.

Začněte s chůzí

Chůze je nejpřirozenější formou pohybu.

Zkuste plavání

Plavání a aquaerobic patří mezi nejprospěšnější sporty.

Nejde jen o výkony

Vyberte si pohyb, který vás bude bavit.

Najděte si parťáka

Sportujte s kamarádem nebo kamarádkou.

Veďte si deník

Zaznamenávejte si své pokroky.

Plánujte

Každý týden si dopředu rozvhněte své aktivity.

Poraďte se

Nestyďte se oslovit odbornou pomoc.

Postupně se zlepšujte

Pozvolna navyšujte zátěž.

Poradci

Zdravé jídlo může být i chutné.

Od mládí se zajímala o různé způsoby stravování, zdravý životní styl a tradiční čínskou medicínu. Založila soukromé výživové poradny v Brně a Šumperku se zaměřením na redukci váhy, sestavování individuálních stravovacích plánů. Vystudovala obor Diplomovaný nutriční terapeut.

Mgr. Monika Tělupilová, DiS. nutriční terapeutka a výživová poradkyně www.vyzivovyporadce-brno.cz

Chci zhubnout

Po dosažení cíle to teprve začíná

Vystudoval Fakultu Sportovních Studií MU v Brně. Teď se věnuje 3D tréninku, který využívá všech tří rovin pohybu. Uplatňují se zde prvky zrychlení, zpomalení a stabilizace hned několika svalových skupin.

Michal Kroupa osobní trenér www.3dtrenink.cz

Chci zhubnout

Motivaci musí najít každý sám v sobě.

Posilování jsem se začala věnovat v roce 2007. Odbornou kvalifikaci pro práci fitness instruktora jsem získala absolvováním kurzu ve vzdělávacím centru u pana PaedDr. Vladimíra Koloucha, Ph.D. v roce 2010. Ve stejném roce jsem se stala mistryní České republiky v bodyfitness.

Petra Urbánková fitness trenér a výživový poradce v InCore Fitness Brno www.petraurbankova.cz

Chci zhubnout